Yrittäjä – Tee liiketoimintaa etätyökaluilla, digitaalisesti ja etänä

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Etätyö voi olla aluksi haastavaa.

Nykytilanne on haastava monelle yrittäjälle. YritysVihti ry kokosi ideoita, kuinka yrittäjä voi muuntaa bisnestään digitaalisempaan muotoon. Kun asiakkaiden tarve muuttuu, myös yrityksen muuntautumiskyky voi olla valttisi markkinoilla. Kaikkia toimialoja ei ole mahdollista muuttaa etä- tai digimuotoon, mutta ne jotka voivat, ideoikaa itsellenne uusia tapoja toteuttaa yrittäjyyttänne ja lisätä kassavirtaa.

Lista on vain ideoita, jokaisen yrittäjän vastuulla on peilata niitä omaan toimintaansa ja tehdä tarvittavat päätökset ja taustatutkimukset ennen toteutusta. Seuraa tarkasti viranomaisohjeistuksia sekä yleisiä, että omaan alaasi liittyviä.

Koitetaan yhdessä keksiä myös perinteisille palvelualoille keinoja tehdä myyntiä asiakaskadon iskiessä.

Esimerkiksi Google antaa etätyökaluja ilmaiseksi kaikkien käyttöön. Muuta kokoukset, konsultoinnit, koulutukset ja myyntitapaamiset etäneuvotteluiksi, niin bisnes voi jatkua nykytilanteesta huolimatta.

(Katso tiedote: https://cloud.google.com/blog/products/g-suite/helping-businesses-and-schools-stay-connected-in-response-to-coronavirus )

Autetaan yrittäjiä yhdessä, näitä asioita me kaikki voimme tehdä

-suosi kotimaista pienyrittäjää KAIKISSA valinnoissasi, jos mahdollista

-Asiakaslistan viestittely ja uusasiakashankinta uutiskirjetyökalun avulla -> Tee nyt toimenpiteitä, jotka lisäävät tunnettuutta ja tulevaisuuden myyntiä! Oma suosikki www.Creamailer.fi (YritysVihdin kautta hintaan 24€+alv/kk, maksuton vaihtoehto Mailchimp, mutta Creamailer on täysin suomeksi ja tehokkaan suomalaisen tukitiimin kehittämä)

-Säännölliset kuukausikirjeet

-Kirjoita blogitekstejä ja uutiskirjeitä tulevaa markkinointia varten varastoon

-Järjestele kaikki materiaalit pilvipalveluun, jotta voit hyödyntää niitä kaikilla laitteilla

-Mieti, miten hyödynnät ammattitaitoasi digimuodossa

-Olisiko nyt sopiva hetki pitää ansaittu loma kotosalla? 

-Analysoi omaa toimialaa ja mieti, mitkä ovat vahvuutesi

-Etsi somekanavista oman aihealueen ryhmiä, liity niihin ja katso onnistuisiko oman tuotevalikoiman esille tuominen siellä.

-Etsi somesta ja blogeista oman yrityksensä kannalta optimaalisia vaikuttajia, joiden kanssa voisit neuvotella yhteistyöstä. 

-Ota tarvittaessa avuksi esimerkiksi virtuaaliassistentti tai toinen yrittäjä, jotta voit itse keskittyä oleelliseen. 

-Tee ja ajasta somepostauksia varastoon. Some saa olla aktiivinen koko ajan, koska rakennat sillä brändiäsi. Katso video, kuinka ajastat FB ja IG julkaisut Facebook Creator Studion kautta:

https://youtu.be/_7Xg8zxRXwU

KAUNEUS- JA KAMPAAMOALA

– Tee se itse -tyyppiset verkkokurssit hiusten hoidosta ja kampauksista esim. juhla + arkikampaukset + letit<

– Webinaarit täsmäaiheista: esim. Näin hoidat hiuksiasi leikkuuvälin pidentyessä tai Valmistele hiukset kesäkuntoon

-Tuotemyynti verkkokaupan kautta (valmiita ratkaisuja on olemassa, jotka saa nopeasti käyttöön tarvittaessa)

-Tuotemyynti somekanavien kautta (yksityisviestit tai julkaisuissa kehotus ottaa yhteyttä)

-Henkilökohtainen konsultointi nykyasiakkaille etäyhteydellä

(-Kotikäynnit korkeammalla hinnoittelulla? Ei riskiryhmille. Ja itse oltava äärimmäisen tarkka hygieniasta.)

-Mieti, minkälaisten yrittäjien kanssa teillä on ns. samat asiakkaat. Eli löytyykö joku synergioita tuova uusi hyvä (digimuotoinen) palvelu, jossa kahden hieman eri palveluita tarjoavan yrittäjän yhetistyö toisi vielä jotain extraa asiakkaille. Esim. parturi-kampaajan ja kosmetologin kokonaisvaltainen kauneudenhoito-verkkokurssi.

KÄSITYÖYRITTÄJÄT

-Markkinointitoimenpiteisiin panostaminen (etenkin brändin rakennus)

-Tee se itse-verkkokurssit: Näin teet pitsisen hartiahuivin / Neulo itse villasukat/pipot perheelle, Tee itse joululahjat jo nyt!

-Verkkokauppaan tuotteet tai etämyynti somessa ja kaikki markkinointisatsaukset sinne

-Peruuntuneiden tapahtumien tilalle virtuaalinen tapahtuma FB:ssä:

Jokainen kutsuu oman lähipiirinsä osallistumaan. Käsityöläiset tekevät julkaisuja tapahtuman aikajanalle ja kertovat miten tuotteen voi ostaa (FB yksityisviesti, verkkokauppa, sähköposti, puhelin….)

-aikaa vaativat mittatilaustyöt korkeammalla hinnoittelulla

-Yhteistyö käsityöalan verkkokauppayrittäjän kanssa → Tee tuotteita myyntiin ja maksa provisio myyjälle.

ASIANTUNTIJAT JA KOULUTTAJAT

-Kaikki konsultointitapaamiset etänä normaalihinnaston mukaisesti tai pienellä alella (vähentää myös bensakuluja)

-Koulutukset webinaari-työkalulla (esim Solki.live tai Googlen palvelut)

→ Skaalaa bisnestä, koska sijaintiriippumaton! Jos ennen koulutuksiin mahtui vaikkapa 10 hlöä, niin nyt voit pitää koulutuksen sadoille

-Oma osaaminen videoille (älypuhelin tai ruuduntallennusvideot, jos haluat diat mukaan (esim. selainpohjainen ScreenCastOMatic. Ota suoraan maksullinen versio, koska on hyötyihin nähden edullinen)

-Kirjoita kirja, kustanna omakuntanteena ja myyntiin (vaatii tosin aikaa, mutta mahdollista ja materiaaleja saattaa olla hyvin indeksoituna jo blogissasi). Tai aloita neuvottelut kustantajan kanssa.

-Blogin starttaus tai videotuotannon aloittaminen

HYVINVOINTIALAN YRITTÄJÄT

-coachaukset ja tapaamiset etänä, liikkeet voi ohjata videonakin ja kaksisuuntaisella videopuhelulla voit katsoa, että asiakaskin tekee liikkeen oikein

-vedä joka päivä FB-sivullasi livetreeni yleisölle ja kokoa niillä uusia asiakkaita etävalmennukseen ja uutiskirjeen
tilaajiksi. Jos et halua videoille, tee teksti + kuvamuotoisia hyödyllisiä päivityksiä

-Teosto on poikkeusjärjestelyllä antanut laajempia käyttöoikeuksia musiikille Teosto-luvan hankkineille yrityksille: 
Lue lisää: STRIIMAUS JA MUSIIKIN KÄYTTÖ KORONATILANTEEN AIKANA

-Paketoi osaaminen videomuotoon ja myy se verkkokurssina verkkokaupassa tai perinteisellä laskutuksella

-Tee asiantuntijuuteesi liittyviä pdf-oppaita myyntiin (word tekstitiedosto kuvineen on helppo kääntää PDF-muotoon “Vie” toiminnolla tai tulostimessa “Tallenna PDF”. Voit myös hyödyntää Canva.com -työkalua, jos haluat visuaalisempaa jälkeä (voit ilmaiseksi tehdä tällä itsellesi, muttei muille!)

-Pidä ryhmäliikunnat etätunteina omasta olohuoneestasi. Keräät maksut ja lähetät vain osallistujille linkin sähköpostitse

RAVINTOLA-ALA

-Kotiinkuljetuksen käyttöönotto

-Catering-toimintaan panostaminen (esim. taloyhtiöille kotiinkuljetuksella)

-isojen tilaisuuksien myynnin pohjustaminen esimerkiksi suhteiden rakentaminen tapahtumanjärjestäjiiin, hääsuunnittelijoihin ja tapahtumapaikkoihin (tilanne normalisoituu kyllä jollain aikavälillä)

-kannustaminen suurempaan kertaostoon kotiinkuljetuksella: esim. kpl annoksia tilanneelle kuljetus kaupan päälle. Muista maksupäätteen puhdistus tai ota käyttöön Mobile Pay kännykällä.

-Määräalennukset: koita saada keskioston hintaa ja määrää ylemmäs yksittäisen oston sijaa

-Ennakkotilaukset valmiiksi pakattuna (esim. normaalin lounaslistan mukaisesti)
Nopea nouto ja helppous asiakkaalle

-Lounasbuffet pois ja tilaukset vain listalta

TAPAHTUMAJÄRJESTÄJÄT

-Messuille on vaihtoehto järjestää ne virtuaalisena esim FB-tapahtumana. Kaikki näytteilleasettajat kutsuvat omat kontaktinsa FB-tapahtumaan ja jokainen esittelee tapahtuman aikajanalla toimintaansa ja kertoo, miten omia
tuotteita voi ostaa.

-Asiantuntijapuheenvuorot livestriiminä kännykällä suoraan tapahtumaan ja yhteistyökumppaneiden etsintä ja
kontaktoinnin vieminen LinkedIn ja sähköisen ajanvarauskalenterin kautta.

-Kokoontuminen korvataan livestriimauksella ja osallistumisella etäyhteyden kautta. Aiempi “ständipaikkojen” myyntitulo korvataan kehittämällä näkyvyyttä näytteilleasettajille digitaalisissa kanavissa ja myymällä mainospaketteja.

-Muutos etäyhteyteen huomioidaan lipun jo ostaneiden hinnoittelussa ja muissa järjestelyissä, mutta samalla myös myytävien lippujen määrä kasvaa myös lähes rajattomasti.

-Tapahtumajärjestäjällä kuitenkin on yleensä tapahtumasta kiinnostuneille tai lipun ostaneille viestintäkanava
todennäköisesti valmiina ja muutos olisi mahdollista laittaa jakoon heti, kun tekninen toteutus on tilattu ja varmistettu.

-Tämä on sovellettavissa niin yhdistyksen vuosikokoukseen, koulutuksiin, ammattilaispäiviin, neuvotteluihin, myyntiin jne… Budjetit ja sitä myöten työkalut ja toteutustavat toki vaihtelee.

-Musiikkitapahtumissa ei fiilistä etänä saa yhtälailla kohdalleen ja musiikin tekijänoikeuksien kanssa haasteellinen, mutta muutoin aika moneen tapahtumaan sovellettavissa.

-Teosto on poikkeusjärjestelyllä antanut laajempia käyttöoikeuksia musiikille Teosto-luvan hankkineille yrityksille:
Lue lisää: STRIIMAUS JA MUSIIKIN KÄYTTÖ KORONATILANTEEN AIKANA

VAATELIIKKEET JA MUOTI-ALA

– Tehkää virtuaalinen kevätmuotishow somekanavan livevideolähetyksenä, niin saatte esiteltyä uudet tuotteet suurelle yleisölle. 

Ole
tarkka musiikin kanssa, ettei tule tehtyä vahingossa tekijänoikeusrikkomuksia (automaattinen biisintunnistus eli robotit seuraa näitä). Et saa käyttää musiikkia, jollei sinulla ole siihen lupaa. Myymälätilan perinteiset Teosto-luvat eivät päde videoihin ja laajaan somelevitykseen eli kysy Tepstolta asiasta lisää. 

Korostakaa lahjakorttimyyntiä valmistujaisjuhlia ja kesäjuhlia ajatellen. Lisätkää lahjakortin voimassaoloa, että lahjan saaja sen pystyy lunastamaan, kunhan tilanne normalisoituu.

 -Laajentakaa B2B-puolelle ja myyntineuvotteluja etäyhteydellä (video/puhelu) 

– Antakaa etäyhteydellä pukeutusmiskonsultaatiota omalle kohderyhmällenne henkilökohtaisesti esim. videoyhteydellä businessmiehille, uranaisille ja trendsettereille (julkkikset ja työnsä puolesta esiintyvät:
kouluttajat, asiantuntijat, keynotepuhujat)

 – Solmikaa suhteita aloille, jossa tarvitaan edustavaa työvaatetusta (meillä esim. aikoinaan, kun olin palkkatyössä, haettiin työvaatteet läheisestä vaatekaupasta, jolloin volyymit oli ihan eri, kuin yksittäisen kuluttajan kertaosto. Itse esimiehenä näitä järkkäilin ja jokainen vaan kertoi koon, niin tilattiin kerralla kymmeniä kauluspaitoja, työhousuja
ja pikkutakkeja).

– Miettikää uusia keinoja myydä etänä. Jos ei ole verkkokauppaa, sen saa nopeasti ja edullisesti pystyyn halutessaan
(esim. Holvi, samalla avautuu verkkolaskutuksen mahdollisuus.

–Kevyempi vaihtoehto on ottaa tilaukset somen yksityisviesteillä, puhelimitse, sähköpostilla tai weblomakkeella ja näitä tapoja tulee nyt korostaa.

– Verkkokursseja videomuodossa eri aiheista:

  • 5 tapaa solmia kravatti tai huivi
  • 10 vinkkiä menestyjälle businesspukeutumiseen
  • Juhlapukeutumisen uudet ideat (perustietoa etiketin mukaisesta juhlapukeutumisesta + miten saat näyttävyyttä esim. asusteilla ja väreillä)
  • Kevään trendivärit ja toimivat yhdistelmät eri vartalotyypeille

Työkaluvinkkejä ja hyödyllisiä linkkejä

Mitä muuta voisi pienyrittäjät vielä tehdä? Kerro ideasi kommenteissa tai kerro toimialasi ja esimerkki, miten sinä olet asiat järjestänyt!

Tsemppiä kaikille yrittäjille! Muistakaa, että YritysVihdillä on paljon paikallisia asiantuntijayrittäjiä, jotka pystyvät auttamaan etäpalveluiden paketoinnissa, myynnissä ja markkinoinnissa.

T: YritysVihdin Tiimi

Kirjoituksen laatijat:
Essi Lehtimäki / Sisältötoimisto Gemme
Sanya Saarinen / Someleontti

2 kommenttia artikkeliin ”Yrittäjä – Tee liiketoimintaa etätyökaluilla, digitaalisesti ja etänä”

  1. Hyvä artikkeli! Nettimarkkinoinnin lisääntyessä heittäisin yhtenä vinkkinä markkinointiin painottuneen virtuaali-/etäassistentin hankkimisen tilapäiseksi avuksi, jotta yrittäjänä voit itse keskittyä ydinosaamiseesi. Esim. itsekin käyttämäni smoothly.fi tarjoaa työsuhteeseen palkkaamisen sijaan joustavan mahdollisuuden suomenkielisen ja asiansa osaavan etäassistentin vuokraamiseen.

    Vastaa

Jätä kommentti

Muut artikkelimme

Blogikirjoitukset
YritysVihti ry

Yrityksen perustaminen

Yrittäjäksikö? Kun perustat yritystä Yrityksen perustaminen aloitetaan aina tarkalla suunnittelulla ja jos sinulla ei ole

LUE LISÄÄ »